De Coronacrisis plaatste het werk van korte keten-ondernemers in de spotlights, door abrupt een beroep te doen op regionale systemen. De sociale kring werd kleiner en lokale samenwerking bloeide op. Dat momentum is niet onbenut gebleven: de Support Your Locals-campagne nam een enorme vlucht, waar TKK als initiatiefnemer enorm blij mee is. Ook op andere vlakken werd succes geboekt: tijd voor een overzicht.
Activiteiten
De activiteiten van Taskforce Korte Keten in 2020 en 2021 zijn vastgelegd op deze impactsheet. Hier kan je lezen over het werk dat TKK verzet op nationaal niveau (o.a. de Support Your Locals-campagne en de Nationale Samenwerking Korte Ketens), over de regionale projecten (een regionale alliantie in Metropoolregio Amsterdam en in Flevoland, de oprichting van het innovatienetwerk Food Delta Zeeland) en over de doorlopende directe steun aan ondernemers via samenwerkingsverbanden, een informatieve website en een actieve LinkedIn community.
Succesvolle campagne
Onder de vlag van Support Your Locals hebben veel lokale ondernemers hun werk, producten en toegevoegde waarde onder de aandacht weten te brengen. Ook spreekt het concept korte ketens dankzij de campagne tot de verbeelding van veel mensen. Nu is het zaak om de aandacht en waardering voor korte ketens vast te houden, te versterken en een stevige plek te geven binnen het huidige voedselsysteem.
Ambities
Er zijn veel goede stappen gezet, maar het werk is nog niet gedaan en de blik blijft naar voren gericht. TKK stelt zichzelf voor de lange termijn ten doel om lokaal en duurzaam voedsel beschikbaar te maken voor mensen voor wie dit normaliter lastig verkrijgbaar is. Ook is het de bedoeling dat de omzet die landbouwbedrijven uit de korte keten halen fors blijft groeien, van €2,2 miljard in 2020 naar €4,4 miljard in 2024. De Nationale Samenwerking Korte Keten zou daaraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren. TKK bracht recent een advies uit aan het ministerie van LNV en provincies, om deze samenwerking op de agenda te zetten.
Twee jaar in cijfers